майстер в/н

майстер в/н

                                                                              17.11.2023.

Тема програми: СРКТЗ-3.1 « Виконання технічного обслуговування вантажних автомобілів  в т.ч. спеціальних, газобалонних та дизельних ,легкових автомобілів,  мікроавтобусів і  автобусів ».

Тема уроку: «Технічне обслуговування деталей системи охолодження.      Ремонт водяного насосу.   Ремонт  вентилятора . Паяння  радіатора .

     Користуючись схемами з плакатами й підручниками, ознайомимся з розбиранням та складанням приладів системи охолодження .

           Охолодна система забезпечує примусове відведення від деталей двигуна зайвого тепла й передачі його навколишньому середовищу. В результаті цього створюється певний температурний режим двигуна в межах 85-95° С незалежно від його навантаження й температури навколишнього середовища.

     Примусове відведення тепла від автомобільних двигунів може здійснюватися за допомогою рідини або повітря. За цією ознакою розрізняють рідинну й повітряну охолодні системи. На сучасних автомобілях поширена рідинна охолодна система.


Рисунок Схема системи охолодження ЗІЛ-130

1-радіатор; 2- компресор 3-водяний насос; 4- термостат; 5- кран обігрівача; 6- підвідна трубка; 7- відвідна трубка; 8- радіатор обігрівача; 9- датчик покажчика температури охолодної рідини; 10- зливний кран сорочки блока циліндрів; 11- зливний кран радіатора.



Несправності рідинної системи охолодження

Ознаками несправності рідинної системи охолодження є: підтікання охолоджувальної рідини, перегрів або переохолодження двигуна. 
Підтікання рідини може відбуватися через нещільності в з’єднаннях шлангів, патрубків і фланців, тріщини в бачках і серцевині радіатора, а також через контрольний отвір водяного насоса. Для усунення течі через нещільність в з’єднанні шлангів треба підтягнути стяжні хомутики. Течі через нещільності у фланцях патрубків усувається підтягуванням болтів і гайок кріплення. Підтікання рідини через тріщини в бачках і серцевині радіатора усувається запаювання пошкоджених місць.
 
Перегрів двигуна характеризується підвищеною температурою і можливим закипанням охолоджуючої рідини, мотор закипає внаслідок недостатнього рівня охолоджуючої рідини, пробуксовки або обриву ременя приводу вентилятора, засмічення проходів в серцевині радіатора, поломки крильчатки водяного насоса, несправності термостата (не відкривається основний клапан, і циркуляція рідини через радіатор не відбувається), при постійному закритті жалюзі, великого відкладення накипу в сорочці охолодження
  і радіаторі.
При тривалій роботі двигуна з підвищеною температурою можливі заклинювання поршнів в циліндрах і вихід двигуна із строю, тому при перших же ознаках перегріву необхідно вживати заходів до усунення несправностей.
Пробуксовка ременя приводу вентилятора може походити від замаслення або слабкого натягу. Масло, що потрапило на ремінь, видаляється при знятому ремені шляхом протирання приводних шківів і ременя ганчір’ям, злегка змоченою бензином. При нормальному натягу ременя приводу вентилятора його прогин в середині між шківами водяного насоса і генератора повинен бути 10-15 мм. Якщо прогин площі більший, то проводиться натяг ременя шляхом відхилення генератора в напрямку від блоку циліндрів. 
Порваний ремінь замінюють новим в такій послідовності: послаблюють кріплення генератора і переміщають його до відмови до блоку циліндрів; протягують ремінь через лопаті вентилятора і надягають його спочатку на шків колінчастого валу, потім на шків генератора і, нарешті, на шків водяного насоса, повертаючи при цьому вентилятор за лопаті; натягують ремінь до нормальної величини відхиленням генератора і затягують болти кріплення останнього. 
Засмічення проходів серцевини радіатора визначається зовнішнім оглядом і усувається спочатку прочищенням щіткою з довгим ворсом, промиванням серцевини струменем води з боку двигуна, а потім продувкою стисненим повітрям. 
При несправному термостаті двигун перегрівається (визначається за вказівником температури), а верхній бачок і серцевина радіатора залишаються холодними. Несправний термостат замінюють новим. 
Наявність накипу в сорочці охолодження і радіаторі викликає систематичний перегрів двигуна і швидке википання охолоджуючої рідини. Для видалення накипу необхідно залити в систему охолодження розчин, приготовлений з розрахунку 4-8 г хромпика на 1 л води (концентрація менш 3 г викликає посилену корозію), і експлуатувати автомобіль з цим розчином протягом місяця. Після цього розчин злити і промити систему охолодження чистою водою. 
Переохолодження двигуна при низькій температурі навколишнього повітря може бути викликано несправністю термостата (не закривається основний клапан), відсутністю утеплювача і заїданням приводу жалюзі у відкритому положенні. Причиною заїдання жалюзі зазвичай є відсутність мастила в приводі. 
Для усунення несправності необхідно зняти трос приводу з оболонкою, промити його в гасі, змастити і встановити на місце. Робота двигуна з низькою температурою викликає втрату потужності, а також посилений знос деталей кривошипно-шатунного механізму.  

Технічне обслуговування рідинної системи охолодження

Технічне обслуговування (ТО) – це комплекс операцій (операція) для підтримання автомобіля в працездатному або справному стані (при найменшому спрацюванні спряжених деталей, що запобігає раптовим відмовам окремих складальних одиниць) під час використання його за призначенням, стоянки, зберігання чи транспортування.
Для підвищення терміну служби окремих деталей, складальних одиниць та автомобіля в цілому, запобігання їхнім раптовим відмовам, скорочення часу простою автомобіля в ремонті ТО здійснюють за планом через певні періоди з урахуванням про бігового чи часового фактора.
Незалежно від температури довкілля, навантаження і швидкісного режиму автомобіля система охолодження повинна підтримувати температуру охолодної рідини в межах 75-98°С. При цьому двигун розвиває максимальну потужність, має мінімальну витрату пального та працює з найменшим зношенням.
Працездатний стан системи охолодження забезпечується інтенсивною і регульованою циркуляцією достатньої кількості охолодної рідини, доброю теплопровідністю стінок охолодження деталей і трубок радіатора, інтенсивним і регульованим потоком повітря крізь серцевину радіатора.
Для забезпечення нормальної роботи двигуна треба ретельно обслуговувати систему охолодження.

При щоденному технічному обслуговуванні (ЩТО) перевірити рівень охолодної рідини. Для цього на холодному двигуні відкрити контрольний кран на розширювальному бачку. Якщо з крана не потече рідина — рівень недостатній. Відновлювати його доливанням охолодної рідини в наступному порядку:
закрити кран контролю рівня рідини;
зняти пробку заливної горловини розширювального бачка і долити рідину через заливну горловину на 2/3 висоти бачка;
закрити пробку заливної горловини розширювального бачка.

При технічному обслуговуванні № 1 (ТО-1) змастити підшипники водяного насоса.

При технічному обслуговуванні № 2 (ТО-2): перевірити стан і дію жалюзі радіатора;відрегулювати натяг пасів приводу водяного насоса.
Для перевірки стану і дії жалюзі радіатора потягнути на себе і відпустити ручку керування роботою жалюзі, при цьому вони повинні закриватися і відкриватися повністю.
При експлуатації двигуна приводні паси постійно витягуються і натягнення їх зменшується. Паси починають пробуксовувати, обертаючи водяний насос з меншою частотою, що призводить до перегріву двигуна і зносу пасів. При сильному натягненні пасів збільшується навантаження на підшипники водяного насоса. Нормальна робота системи охолодження залежить від надійної роботи приводних пасів, тому необхідно оберігати їх від попадання на них масла і палива, контролювати натяг і, якщо необхідно, регулювати його. Особливо ретельно перевіряти натяг пасів у перші 50 год. роботи двигуна, оскільки в цей час відбувається їх найбільше розтягування.
Натяг пасів перевіряють натисканням зусиллям у 40 Н на середину найбільшого проміжку між шківами. Нормально натягнуті паси при цьому повинні прогинатися на 15-22 мм.

 

           Послідовність заміни радіатора системи охолодження.

Радіатор підлягає заміні при виявленні течі охолоджуючої рідини.Нам будуть потрібні: ключ «на 10», пасатижі, викрутка з плоским лезом,  ємності для зливу охолоджуючої рідини.

1. Від'єднуємо дріт від клеми «мінус» акумуляторної батареї (краще зняти акумуляторну батарею на деяких колісних транспортних засобах).

Знімаємо електровентилятори радіато                          Відкручуємо болти кріплення кожуха електровентилятора і знімаємо його. разомзззз                                 

Зливаємо  охолоджуючу рідину. Для цього підставляємо під двигун ємність не менше 10 літрів. Зливаємо охолоджуючу рідину з радіатора, викрутивши пробку для злива в нижній частині радіатора. Далі зливаємо охолоджуючу рідину з блоку циліндрів, відкрутивши пробку для злива, яка знаходиться зліва на блоку циліндрів.

  Ослабляємо хомути кріплення гумових патрубків нижнього і верхнього бачків.

  Від'єднуємо патрубки від радіатора (обережно)

  Відкручуємо болти кріплення радіатора. Акуратно знімаємо радіатор з гумових подушок.

Новий, або відремонтований радіатор встановлюємо в зворотному порядку.

Показую порядок встановлення радіатора на автомобіль.

                                           Ремонт водяного насоса.

Основним дефектом водяного насоса може бути порушення ущільнення торцевого сальника, що складається з гумової манжети з латунними обоймами, графито-металевого кільця і підтискної пружини. Для зменшення зносу торця корпусу, що стикається з кільцем ущільнювача, в корпус запресована сталева втулка з бурти. Робочий торець втулки обробляється з високою точністю і полірується, тому при ремонті його також слід полірувати. Для відводу проникаючої через торцевий сальник рідини в корпусі насоса виконано дренажний отвір, через яке просочилася рідина витікає назовні. Виділення окремих крапель рідини через дренажний отвір при роботі двигуна не є ознакою поганої роботи ущільнення.

Якщо порушено торцеве ущільнення і з'явилася текти води з дренажного отвору корпусу, необхідно зняти штамповану кришку, що закриває передній фланець корпусу, расконтріть і відвернути колпачковую гайку, зняти крильчатку з сальником, зношені або руйнуються деталі ущільнення замінити новими і встановити крильчатку на місце. Підшипники заповнити наполовину тугоплавкой мастилом.

 Заливаємо охолоджуючу рідину (повільно через отвір в радіаторі, або в розширювальному бачку).

 Як визначити несправності водяного насоса



Водяний насос автомобіля називають ще «помпою». Водяний насос це деталь, яка служить для циркуляції охолоджуючої рідини по каналах системи охолодження для відведення тепла від нагрітих деталей. У разі несправного водяного насоса, охолоджуюча рідина погано циркулює по системі охолодження, або не циркулює взагалі. Несправності водяного насоса або помпи можуть призвести до перегріву двигуна автомобіля, що позначиться на його технічному стані.


Можливі несправності водяного насоса (помпи).

  • Зношування ременя приводу водяного насоса;
  • Пошкодження крильчатки водяного насоса;
  • Знос підшипника водяного насоса;
  • Витік охолоджуючої рідини.

Як визначити несправність водяного насоса?

Для того, щоб визначити несправність водяного насоса необхідно дотримуватись рекомендацій по діагностиці водяного насоса.

Перегрів двигуна це один з ознак несправності водяного насоса. Перегрів двигуна може возникатьпри пошкодженні крильчатки водяного насоса, при зносі приводного ременя і витоках охолоджуючої рідини з системи охолодження. Нормальна температура двигуна становить 90 градусів Цельсія, тому треба стежити за стрілкою індикатори температури охолоджуючої рідини.

Одним з основних ознак несправності водяного насоса є підвищений шум роботи помпи і надмірний запах мастильної і охолоджуючої рідини.

 

 

Однією з причин підвищеного шуму роботи і несправності водяного насоса може бути знос підшипника, тому необхідно виміряти люфт підшипника водяного насоса.

Проведіть огляд системи охолодження на витоку охолоджуючої рідини. Зверніть увагу, чи є підтікання охолоджуючої рідини під машиною після тривалої стоянки.

«За технічним рекомендаціям виробників автомобілів, водяний насос двигуна підлягає заміні кожні 90 тисяч км. пробігу».

Ремонт водяного насоса

 

Рем


онт водяного насоса. Як відремонтувати водяний насос самому?

Витоку водяного насоса.

Витоку охолоджуючої рідини водяного насоса призводять до вимиванню мастила з-під підшипника, що викликає подальше його руйнування.

Шумить водяний насос?

Шум водяного насоса говорить про його швидкий вихід з ладу. Зверніть на це належну увагу, так як від роботи водяного насоса залежить стан двигуна автомобіля. При перегріві двигуна, його знос підвищується в рази, тому з ремонтом водяного насоса тягнути не треба.

Чому шумить водяний насос?

  • Зношений підшипник водяного насоса;
  • Не правильна установка крильчатки.

Чому виникають поломки водяного насоса?

  • Поломка водяного насоса може виникнути внаслідок довготривалої навантаження двигуна, експлуатація автомобіля в гірських місцях, в пробках і складних кліматичних умовах.
  • Поломки водяного насоса можуть виникати внаслідок використання не якісної охолоджуючої рідини і забруднення системи охолодження.

 

 

 

 

 

 

 

 

             Будова водяного насоса

 

 

 


Описание: twitter


Комментариев нет:

Отправить комментарий